Ook last van vermoeidheid?

Vermoeidheid en hoe het je productiviteit aantast is een erg onderschat topic. Iedereen is moe na een lange werkdag, toch? 

Van alle uren die ik aan een schoolbank heb gespendeerd, herinner ik me weinig. Ik ging gezellig achteraan zitten en deed er meestal een dutje. Op de werkvloer geven we het moeilijker toe, maar overal zijn er werknemers die zich na het middageten moeten focussen op het optillen van hun oogleden. Het hoeft niet gezegd dat dit geen productieve namiddagen zijn.

Dat we bijna allemaal dagelijks geconfronteerd worden met vermoeidheid is niet verwonderlijk. Op het werk zitten we heel de dag neer, we verplaatsen ons met een auto en vermijden de trap zoveel mogelijk. Na onze werkdag ploffen we neer in de zetel en kijken we tv. Hoe kunnen we dan verwachten dat ons lichaam fit is?

We zitten of staan zo vaak stil dat het onze gezondheid begint aan te tasten. Van 8 uur per dag stilzitten krijg je onder andere slappe buikspieren, stijve heupen, been- en rugklachten. Ons energieniveau is bijgevolg altijd laag. Niet omdat we uitgeput zijn, wel omdat ons lichaam gewoon niet getraind is. Om dit te compenseren gaan we dan twee keer per week sporten, vol goede moed. Maar dat is ruim onvoldoende om al dat stilzitten te compenseren en bovendien erg tijdrovend.  

We nemen een kuisvrouw aan voor onze huishoudelijke taken, huren pakjesbezorgers in om onze boodschappen te doen. Na een zware werkdag hebben we geen energie meer om die werkjes zelf te doen. Maar zo ontzien we ons lichaam helemaal niet. We versterken de neerwaartse spiraal. Op langere termijn worden we daar alleen nóg luier van. En armer, dat ook.

Om onze productiviteit op de werkvloer, ons energieniveau en algemene gezondheid te verbeteren, moeten we beginnen met ons huidig denkpatroon te veranderen. Stilzitten is niet normaal. We verplaatsen ons van de ene zitplaats naar de andere, zo kort en efficiënt mogelijk. Maar eigenlijk moeten we ons net oncomfortabel voelen wanneer we neerzitten. We zouden constant zin moeten hebben om recht te staan en te bewegen. Ook wanneer we bellen, lezen of schrijven. Stilzitten is dan als een korte adempauze. Wanneer het echt onvermijdelijk is.

Zo zijn er studies die een daling van 54% vaststellen in fysieke pijn bij werknemers die hun zittend beroep afwisselen met staand werken. Wanneer we te lang stilzitten, vertragen heel wat processen in ons lichaam. Het wordt moeilijker om vetten uit het bloed te verwijderen, insuline te verwerken en onze spieren actief te houden. Zelfs enkele mentale processen vertragen omdat we niet genoeg bewegen om de bloeddoorstroming door onze hersenen voldoende hoog te houden. Onze focus zwakt af.

Die vermoeidheid aanpakken doe je door je ingesteldheid aan te passen. Bekijk het met enthousiasme. De trap nemen voor een paar verdiepingen is echt een kans. De kans om op een paar seconden je bloedcirculatie op te drijven en echt een boost aan je spieren en energiepeil te geven. Verspil die tijd niet aan het wachten op de lift. Zit niet te lang stil op het werk. Probeer er een gewoonte van te maken om staand te bellen, rond te wandelen wanneer je leest, enzovoort…  Een wandeling of fietstochtje na je werk maakt je wakker en alert. Absoluut niemand voelt zich zo na een ritje met de auto. Vermijd die dan ook zoveel mogelijk.

Ik ben zelf ook nooit een echte jogger geweest. Maar dat is helemaal niet nodig om fit te zijn. Als je niet gemotiveerd bent, doe het dan ook niet. Aan enkele kortere maar intensieve krachttrainingen per week heb je dan veelmeer. Zeker wanneer je je visie op stilzitten en bewegen in het dagelijkse leven kan omgooien.

Trouwens, nu we toch bezig zijn, vermijd toegevoegde suikers. De nadelige effecten op onze gezondheid zijn waanzinnig, maar ook je energieniveau lijdt eronder. Dat wou ik toch ook nog maar eens gezegd…

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s